Informacja nt. projektu wdrożenia CAF oraz planu komunikacji dla pracowników
Urzędu Miasta Rejowiec Fabryczny
Cel dokumentu:
Przekazanie informacji na temat planowanego wdrożenia metody CAF
Wdrażanie metody CAF w Urzędzie Miasta Rejowiec Fabryczny
Czym jest metoda CAF 2013?
Wspólna Metoda Oceny ? CAF (ang. Common Assesment Framework) jest narzędziem kompleksowego zarządzania jakością, przeznaczonym dla jednostek administracji publicznej. Metoda CAF skupia się na:
przeprowadzeniu samooceny,
identyfikacji obszarów doskonalenia oraz
wprowadzaniu wymaganych usprawnień zarządczych.
Jest to model całościowego przeglądu funkcjonowania instytucji z uwzględnieniem analizy wyników jej działalności oraz potencjału organizacyjnego, oparty na założeniu, że doskonałe wyniki organizacji osiągane są poprzez przywództwo ukierunkowane na strategię i planowanie, pracowników, partnerstwo, zasoby i procesy.
Zgodnie z tą metodą, organizację poddaje się regularnie procesowi samooceny, w ramach całościowego procesu analizy wyników jej działalności. Metoda CAF dostarcza łatwe w użyciu narzędzie, dzięki któremu europejskie podmioty sektora publicznego mogą sięgnąć po techniki zarządzania jakością w celu poprawy wyników działalności.
Model zawiera dziewięć kryteriów, które odnoszą się do podstawowych obszarów organizacji, podlegających każdorazowo analizie podczas przeprowadzania samooceny:
kryteria POTENCJAŁU: Przywództwo, Strategia i planowanie, Pracownicy, Partnerstwo i zasoby, Procesy,
kryteria WYNIKÓW: Wyniki działalności w relacjach z obywatelami/klientami, Wyniki działalności w relacjach z pracownikami, Wyniki w zakresie odpowiedzialności społecznej, Wyniki kluczowe.
Co umożliwia metoda CAF?
ocenę funkcjonowania instytucji opartą na faktach (dowodach), wykorzystującą zestaw kryteriów powszechnie stosowanych w jednostkach sektora publicznego w Europie,
ustalenie, czy faktycznie uzyskano zakładany postęp,
uzyskanie spójności podjętych działań i konsensusu w sprawie kroków na drodze usprawniania działalności instytucji,
uzyskanie spójności pomiędzy osiąganymi wynikami a działaniami wykonywanymi w organizacji (potencjałem),
wzbudzenie zainteresowania pracowników i skłonienie do zaangażowania w proces usprawnień,
upowszechnienie doświadczeń w zakresie dobrych praktyk i dzielenie się nimi wewnątrz i na zewnątrz instytucji,
włączenie różnych inicjatyw dotyczących poprawy jakości w codzienną działalność instytucji,
pomiar osiąganego wraz z upływem czasu postępu w zakresie różnych elementów systemu zarządzania i osiąganych wyników ? poprzez okresową samoocenę.
Jak metoda CAF będzie wdrażana?
Wdrożenie metody CAF w Urzędzie przebiega w oparciu o 10 kroków doskonalenia organizacji, podzielonych na trzy fazy:
FAZA I Początek drogi z metodą CAF
Krok 1: Organizacja i planowanie procesu samooceny
Krok 2: Upowszechnienie informacji o procesie samooceny
FAZA II Proces samooceny
Krok 3: Utworzenie 2 grup samooceny
Krok 4: Organizacja szkoleń
Krok 5: Przeprowadzenie samooceny
Krok 6: Sporządzenie sprawozdania z wyników samooceny
FAZA III Plan doskonalenia/ustalenie priorytetów
Krok 7: Sporządzenie projektu planu doskonalenia
Krok 8: Upowszechnienie informacji o planie doskonalenia
Krok 9: Realizacja planu doskonalenia
Krok 10: Planowanie następnej samooceny CAF
Harmonogram wdrażania metody CAF w naszym urzędzie przedstawia się następująco:
Powołanie Koordynatora i Zespołu Samooceny CAF 29.05.2015 r.
Szkolenie dla zespołu samooceny: 21 sierpnia 2015 r.
Warsztaty samooceny i planowania działań doskonalących: 08 i 09 września 2015 r.
Informacje na temat projektu wdrożenia metody CAF udziela:
Koordynator Samooceny CAF: Robert Szokaluk Sekretarz Miasta.